بررسی تطبیقی شخصیت سودابه و شیرین بر پایه گزارش فردوسی و نظامی

پایان نامه
چکیده

از نقش زنان در ادبیات و تاریخ بسیار سخن گفته شده است و سخن گفتن دوباره اگر با منظری تازه نباشد، به تکرار کسالت بار می انجامد. نمی توان حضور و نقش زنان را در جای جای تاریخ- از دوره اسطوره ای تا کنون- انکار کرد. داستان های اسطوره ای، افسانه ای و تاریخی، سراسر ذکر مردان و زنانی است که با رفتار و کردار خود، نقش ماندگاری یافتند. در ادبیات این مرز و بوم نیز کم نیستند زنانی که با عملکرد مثبت یا منفی خود، به ماندگار شدن نامشان در تاریخ شفاهی و کتبی کمک شایانی کردند. شاهنامه، معتبرترین سند اسطوره ای، حماسی و تاریخی - اجتماعی این سرزمین، با آوردن نام زنان بزرگ، و گاه با نقد عملکرد شان، به زن هویتی برجسته تر بخشید. فردوسی، روایتگری است که نه تنها کیفیت روایت خود را فدای اندیشه های بسته ی دوران خود نمی کند، بلکه با ورود زنان به صحنه های گوناگون داستا هایش، رنگ و بویی خاص به آن می بخشد. زنانی که فردوسی به توصیف آنها پرداخته، نسبت به زنان عصر خود و فردوسی شاخص-ترند. این زنان دو دسته اند: چهره هایی که استقلال و ویژگی شخصیتیِ چشمگیری ندارند، مثل شهرناز و ارنواز، دختران جمشید، فرنگیس، جریره، کتایون، همای و به آفرین و دیگر آنهایی که از استقلال رای و برجستگی شخصیتی برخوردارند همچون سیندخت، رودابه ، تهمینه ، منیژه و سودابه. دسته ی دوم قادرند که برهنجارهای سنتی اجتماع خود چیره شوند و در راه وصول به مقصود عوامل بازدارنده از قبیل مخالفت پدر و ما در، اختلاف قومی، دینی و محیطی را از پیش پای بردارند، و این هنجارشکنی آن هم در جوامع و عصر پدرسالاری یا در میان اقوامی جون تازیان که دختر را به هیچ می شمردند، کم چیزی نیست. شاید بتوان گفت که پس از فردوسی، نخستین کسی که به نقش زن در زندگی انسان توجه شایسته ای کرد ، نظامی گنجه ای است. نظامی با ساختن داستان هایی که زن، نقش اصلی آن را ایفا می کند، به این نکته تاکید می ورزد. او، به تناسب نوع کارش یعنی روایت داستان های عاشقانه، به اهمیت حضور و نقش زنان در تاریخ بیشتر توجه کرده است و داستان های ماندگاری همچون خسرو وشیرین و لیلی و مجنون را رقم زده است. نگارنده، به عنوان یک زن ایرانی، همواره دغدغه ی مطالعه ی زندگی زنان بزرگ و نقش آنها در تاریخ سیاسی-اجتماعی این مرز و بوم را داشته است. هنگامی، که داستان سودابه را می-خواندم، به این نکته ی مهم پی بردم که سودابه، با زنان عصر خود بسیار تفاوت دارد. درست است که این زن، منفورترین زن در شاهنامه فردوسی است، اما به جرات می توان گفت تأثیرگذارترین زن نیز هست. تاثیری که این زن با عملکرد ناشایست خود برجای گذاشت سبب شده است که نام سیاوش، برای همیشه، در تاریخ اسطوه ای سرزمین مان به ثبت برسد. سودابه، زنی است که اسرار زنانگی را خوب می داند، با دنیای سیاست آشناست و از بازی های آن نمی ترسد، اهل خطرکردن است و برای هر مشکلی که پیش بیاید، راه حلی – حتی نادرست- پیشنهاد می کند. از این رو، مطالعه زندگی این زن - به ویژه اینکه در کنار مردی چون کیکاووس قرار می گیرد- بسیار جالب توجه است. در مقابل این زن نیمه اهریمنی، زنی اهورایی صفت قرار دارد: شیرین. شیرین، نمونه ی بارز یک زن کامل و اهورایی است. البته شیرینی را که نظامی توصیف می کند، شیرین مورد نظر فردوسی نیست. شیرینِ فردوسی، یک زن کاملاً معمولی است، بدون داشتن اصل و نسب خاص. امّا این بخت را پیدا می کند که به دربار شاه ایران، خسروپرویز، راه یابد. اما شیرین به صرف حضور داشتن در دربار و حرمسرای شاه بسنده نمی کند و سودای بانوی اول شدن را در سر می-پروراند. برای نیل به این مقصود، دست به جنایت می زند و رقیب سرسختی چون مریم، دختر قیصر و همسر خسرو پرویز، را از میان بر می دارد. شخصیت او در این قسمت از داستان، بسیار به سودابه نزدیک است. هر دوی این زنان، برای رسیدن به مقصود دست به اقداماتی خطیر ، ولو اهریمنی، می زنند. ولی شیرین این بخت را می یابد که از داستان فردوسی فراتر رفته و به دنیای داستانی نظامی قدم بگذارد، اینجاست که او تبدیل به یک زن اهورایی می شود، زنی که نمونه بارز یک انسان کامل است و البته بر هیچ کسی پوشیده نیست که نظامی، در این تبدیل سهم بسزایی دارد. مطالعه ی زندگی این دو زن بزرگ و تأثیرگذار، نگارنده را بر این داشت تا به مقایسه زندگی و شخصیت شان بپردازد. وجوه شباهت وتفاوت در این دو زن بسیار است که در این پایان نامه مفصلاً به آن پرداخته شده است.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی تطبیقی شخصیت « سودابه » در «شاهنامه فردوسی » و «لیدی مکبث » در «مکبث شکسپیر

فردوسی شاعر نامدار ایرانی و شکسپیر شاعر و نویسنده بزرگ انگلیسی، به فاصلهتقریباً 600 سال خالق شاهکارهای برجسته و پر از رمز و راز شده اند که هردو نیز از شهرت و اعتبار جهانی برخوردارند. در آثار فرا ملی آن ها، احترام بهانسانیت و مردمی موج می زند. درهر دو اثرحماسه های قهرمانی و دلاوری زیادیوجود دارد.هدف از نوشتن این مقاله نشان دادن نقش زن در این دو اثر ادبی استکه انتخاب آن بدلیل شباهت های بین طینت ای...

متن کامل

مقایسه تأثیر وضعیت طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل Insure

کچ ی هد پ ی ش مز ی هن ه و فد : ساسا د مردنس رد نامرد ي سفنت سرتس ي ظنت نادازون داح ي سکا لدابت م ي و نژ د ي سکا ي د هدوب نبرک تسا طسوت هک کبس اـه ي ناـمرد ي فلتخم ي هلمجزا لکتورپ INSURE ماجنا م ي دوش ا اذل . ي هعلاطم ن فدهاب اقم ي هس عضو ي ت اه ي ندب ي عضو رب رمد و زاب قاط ي سفنت ت ي هـب لاتـبم سراـن نادازون ردنس د م ي سفنت سرتس ي لکتورپ اب نامرد تحت داح INSURE ماجنا درگ ...

متن کامل

بررسی تطبیقی شخصیت « سودابه » در «شاهنامه فردوسی » و «لیدی مکبث » در «مکبث شکسپیر

فردوسی شاعر نامدار ایرانی و شکسپیر شاعر و نویسنده بزرگ انگلیسی، به فاصلهتقریباً 600 سال خالق شاهکارهای برجسته و پر از رمز و راز شده اند که هردو نیز از شهرت و اعتبار جهانی برخوردارند. در آثار فرا ملی آن ها، احترام بهانسانیت و مردمی موج می زند. درهر دو اثرحماسه های قهرمانی و دلاوری زیادیوجود دارد.هدف از نوشتن این مقاله نشان دادن نقش زن در این دو اثر ادبی استکه انتخاب آن بدلیل شباهت های بین طینت ای...

متن کامل

تحلیل دگرگونی شخصیت شیرین از روایت فردوسی تا روایت نظامی با‌تکیه‌بر عناصر گفتمان‌مدار شاهنامه و خسرو و شیرین

در این پژوهش تلاش می‌شود تا شخصیت شیرین و دگرگونی آن در دو روایت داستانی شاهنامه و خسرو و شیرین به روش تحلیل گفتمان بررسی شود. نویسندگان  می‌کوشند تا نشان دهند چگونه عوامل زبانی و فرازبانی ـ مانند شرایط اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و تاریخی ـ و نیز جهان‌بینی فردوسی و نظامی در بازنمایی این شخصیت مؤثر بوده است. در این جستار افزون‌بر تغییر گفتمان سیاسی ـ فرهنگی عصر سامانی و غزنوی به گفتمان عصر سلجوقی، ن...

متن کامل

مقایسة منظومه های خسرو و شیرین فردوسی و نظامی

داستان خسرو و شیرین در دو منظومة متفاوت آمده است. سرایندة یکی از منظومه‌ها حماسه ساز است و در پهنة رزم میدان دار و سرایندة منظومة دیگر پیاله گردان ساحت بزم است. فردوسی حماسه سراست، امّا این منظومة عاشقانة مختصر با حماسة بی مانند او بی تناسب نیست. نظامی داستان سراست و دارای تجربة عشق، و با استادی شگرفی منظومة عاشقانه‌ای مفصّل را بتصویر کشیده است. نخست خلاصه‌ای از هر دو منظومه ارائه می‌گردد، سپس ب...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) - قزوین - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023